همه ما زمانی عکاسی را شروع کردیم که هیچ چیز از آن نمیدانستیم. من هم همینطور بودم. دوربین DSLR اولم برایم مثل یک جعبه سیاه بود. اما با آزمون و خطا و یادگیری مداوم، توانستم عکسهایی بگیرم که همیشه آرزویش را داشتم. در این راهنما، میخواهم شما را با نکاتی آشنا کنم که به من کمک کرد تا به یک عکاس بهتر تبدیل شوم.
کدام برند دوربین بهترین است؟
چندین برند دوربین در حال ساخت دوربینهای خارقالعاده هستند. کانن، نیکون، فوجی فیلم، سونی و دیگران سالانه مدلهای جدیدی تولید میکنند. این برای انتخاب عالی است. اما کدام برند دوربین بهترین است؟
حقیقت این است که هیچ برند دوربینی نمیتواند بهترین در نظر گرفته شود. همه چیز به این بستگی دارد که از دوربین خود چه میخواهید.
برخی از سازندگان دوربین در زمینههای خاصی تخصص دارند. و دانستن نقاط قوت هر برند میتواند به شما در یافتن دوربین مناسب کمک کند.
نیکون و کانن دو غول سنتی هستند. آنها طیف گستردهای از دوربینها، از جمله مدلهای DSLR و بدون آینه را تولید میکنند. آنها همچنین دوربینهای کامپکت عالی دارند.
سونی یک متخصص بدون آینه است. آنها برخی از بهترین دوربینهای بدون آینه فول فریم بازار را دارند. هر مدل جدید امکانات و انتظارات دوربینهای بدون آینه را دوباره تعریف میکند.
فوجی فیلم به دوربینهای بدون آینه APS-C اختصاص دارد. آنها طیف گستردهای از دوربینها مانند سایرین ندارند. اما ظاهر رتروی آنها، همراه با فناوری پیشرفته، پایگاه هواداران وفاداری ایجاد میکند.
اولیمپوس دوربینهای Micro Four Thirds تولید میکند. شما طیف گستردهای از دوربینهای اولیمپوس برای انتخاب ندارید، اما آنها ماشینهای هیبریدی خارقالعادهای با طیف گستردهای از ویژگیها هستند.
اگر به دنبال یک دوربین چندرسانهای هستید، پاناسونیک لومیکس را بررسی کنید. چه عکاسی کنید یا فیلمبرداری، دوربینهای آنها همه چیزهایی را که برای نتایج برتر نیاز دارید، دارند.
همچنین میتوانید بهترین دوربینهای لایکا را بررسی کنید، اگر بتوانید یکی از آنها را بخرید. آنها یکی از قدیمیترین برندهای دوربین هستند و دوربینهای لوکسی میسازند که عکاسان از آنها تعریف میکنند. فقط مراقب باشید، دوربینهای لایکا ارزان نیستند.
پیشنهاد مقاله : راهنمای خرید دوربین عکاسی دیجیتال
درک دوربین
اکنون، به جزئیات بیشتری در مورد دوربینها نگاه خواهیم کرد. این بخش برخی از اطلاعات فنی را تجزیه میکند. و به شما کمک میکند تا برخی از ویژگیهای اساسی موجود در دوربینهای دیجیتال را درک کنید.
مگاپیکسلها چرا مهم هستند؟
حساسیت یک سنسور با مگاپیکسل (MP) اندازهگیری میشود. اما مگاپیکسلها چیستند؟ و چرا در عکاسی مهم هستند؟ خوب، تعداد مگاپیکسلهای یک دوربین رزولوشن تصویر را تعیین میکند.
به طور کلی، هرچه تعداد MP بیشتر باشد، کیفیت عکس بهتر است. زیرا مگاپیکسلها به نور واکنش نشان میدهند و اطلاعات را جذب میکنند.
پردازنده دوربین سپس اطلاعات را از همه مگاپیکسلها میگیرد و آن را به یک تصویر تبدیل میکند. هرچه اطلاعات بیشتری برای کار داشته باشد، کیفیت بهتر است.
ویژگیهای دیگر نیز بر کیفیت تصویر یک دوربین تأثیر میگذارند. اما MP همیشه باید یکی از اولین چیزهایی باشد که در یک دوربین بررسی میکنید. این به شما یک نشانه خوب از آنچه میتوانید انتظار داشته باشید میدهد.
حالتهای نورسنجی
عکاسی دیجیتال برای مبتدیان میتواند گیجکننده باشد. نوردهی به سادگی یادگیری دیافراگم، سرعت شاتر و ISO نیست.
شما همچنین باید یاد بگیرید که دوربین شما چگونه نور را دریافت میکند. حالتهای نورسنجی به دوربین شما میگویند که میخواهید چگونه به یک صحنه نگاه کند.
تصویر زیر در حالت نورسنجی نقطهای گرفته شده است. اگر همان عکس را با استفاده از حالت ارزیابی بگیرید، نوردهی کاملاً متفاوتی خواهید داشت.
این ویژگی اساسی دوربین یکی از کلیدهای درک این است که چرا عکسهای شما کمنور یا پرنور میشوند.
هیستوگرام
هیستوگرام نمای کلی ریاضی نوردهی را پس از گرفتن عکس به شما نشان میدهد. به شما میگوید که یک عکس چقدر یکنواخت نوردهی شده است.
صفحههای LCD در نمایش این اطلاعات از طریق نمایش تصویر خود بسیار خوب نیستند. این به این دلیل است که آنها تحت تأثیر شرایط نور محیطی که در آن هستید و روشنایی صفحه قرار دارند.
به همین دلیل است که هیستوگرام ابزاری قدرتمند برای شروع صحیح عکاسی است.
حالتهای عکاسی
حالت خودکار، برنامه، اولویت دیافراگم، اولویت سرعت شاتر یا حالت دستی. چگونه بفهمید کدام یک را باید استفاده کنید؟
بسیاری از تصورات غلط در مورد اینکه کدام حالت را باید در چه شرایطی استفاده کنید وجود دارد. هنگامی که میفهمید هر حالت چه کاری انجام میدهد، حالتی که برای شرایط شما مناسب است بسیار واضحتر میشود. که این نیاز به مطالعه و تمرین دارد.
عمق میدان
عمق میدان به میزان فوکوس بودن صحنه شما اشاره دارد. شما با تغییر دیافراگم دوربین عمق میدان را کنترل میکنید.
هنگام عکاسی در نور کم، باید دیافراگم خود را باز کنید تا نور کافی وارد لنز شود. اما این یک اثر جانبی عمده دارد – عمق میدان کم.
میتوانید خلاقانه از این استفاده کنید. اما این تنها امکان نیست.
در بسیاری از شرایط، مانند مناظر، میخواهید از دیافراگم باریکتری استفاده کنید. میخواهید از دیافراگم باریک برای فوکوس کردن کل صحنه استفاده کنید.
این در مورد انتخاب دیافراگم مناسب (و عمق میدان) برای موقعیت مناسب است.
هنگام پوشش تمام اصول اولیه عکاسی، عمق میدان بسیار مهم است.
بالانس رنگ سفید
بالانس رنگ سفید چیزی است که کاش زودتر در مورد آن بیشتر یاد میگرفتم. الان به برخی از عکسهای قدیمی نگاه میکنم و تعجب میکنم که چه فکر میکردم.
بالانس رنگ سفید رنگ کلی عکس را تغییر میدهد. مسئول گرمای کلی است. میتواند تعیین کند که آیا عکس شما آبی یا نارنجی، سرد یا گرم به نظر میرسد.
بالانس رنگ سفید خودکار (AWB) اغلب کار خوبی انجام نمیدهد، بهویژه با نور تنگستن. هرچه زودتر در مورد این اصل عکاسی مبتدی یاد بگیرید، عکسهای شما دقیقتر به نظر میرسد.
درک لنز
از بسیاری جهات، لنز شما به اندازه دوربین شما مهم است. دانستن نحوه عملکرد لنز شما به شما کنترل خلاقانه بیشتری میدهد.
و لنزهای خاصی برای انواع خاصی از عکاسی بهتر هستند. دانستن این موضوع به شما امکان میدهد لنزی را انتخاب کنید که متناسب با سبک شما باشد.
بیشتر بخوانیم : انواع لنز دوربین عکاسی
فاصله کانونی
آیا تا به حال فکر کردهاید که “mm” روی لنز شما به چه معناست؟ یا اینکه چرا مردم از فاصله کانونی طولانیتر برای پرتره استفاده میکنند؟
فاصله کانونی سطح بزرگنمایی لنز را تعیین میکند. فاصله کانونی 35 میلیمتری نمایشی مشابه با چشم انسان به شما میدهد.
فاصله کانونی کوچک، مانند 16 میلیمتر، به شما زاویه دید وسیعی میدهد. و فاصله کانونی مانند 300 میلیمتر به شما سطح بالایی از بزرگنمایی میدهد.
لنزهای ثابت در مقابل لنزهای زوم
لنزهای زوم و ثابت هر دو در بین عکاسان محبوب هستند. اما هر دو نوع لنز نقاط قوت و ضعف خود را دارند. تصمیمگیری بین این دو به این بستگی دارد که کدام یک برای عکاسی شما مناسب است.
یک لنز ثابت دارای فاصله کانونی ثابت است. میدان دید قابل تغییر نیست، به این معنی که نمیتوانید بزرگنمایی کنید یا کوچکنمایی کنید. این نقطه ضعف یک لنز ثابت است.
اما مزایای آن این است که سبکتر و جمعوجورتر هستند. و اغلب کیفیت تصویر بهتری دارند، بهویژه در اطراف لبهها.
لنزهای زوم با فاصله کانونی متغیر، متنوعتر هستند. هنگام عکاسی تنوع بیشتری در عکسبرداری دارید.
آنها به شما اجازه میدهند بدون حرکت از یک نقطه به سوژه خود نزدیکتر شوید. معایب آن اندازه، وزن و کیفیت تصویر کاهشیافته است.
nifty fifty
در مورد nifty fifty چه میتوانم بگویم؟ چه چیزی برای دوست داشتن وجود ندارد؟
اگر یک عکاس مبتدی هستید، وقتی در مورد nifty fifty صحبت میکنم، منظور من یک لنز ثابت 50 میلیمتری f/1.8 (یا سریعتر) است. این را میتوان برای اکثر DSLRها بسیار ارزان خریداری کرد.
بهترین لنز برای مبتدیان کدام است؟
پیدا کردن بهترین لنز میتواند عکاسی شما را متحول کند. اما، مانند دوربینها، انتخاب بهترین لنز به عکاسی که میخواهید انجام دهید بستگی دارد. توسعه درک اولیه از لنزها به شما کمک میکند لنزی را پیدا کنید که مناسب نیازهای شما باشد.
لنزهای خاصی از انواع خاصی از عکاسی حمایت میکنند. و انتخاب یکی از آنها که مناسب شما باشد به شما کمک میکند در آن رشته موفق شوید.
فاصلههای کانونی استاندارد مانند 35 یا 50 میلیمتر برای عکاسی خیابانی و سفر عالی هستند. همانطور که گفته شد، میدان دید شبیه به چشم انسان است. بنابراین میتوانید آنچه را که جلوی خود میبینید ثبت کنید.
عکاسان املاک و معماری به لنزهای واید نیاز دارند. میدان دید گسترده به آنها کمک میکند تا نمای بیرونی گسترده و فضای داخلی تنگ را ثبت کنند.
همین را میتوان در مورد عکاسان منظره نیز گفت. آنها همچنین از لنزهای واید برای ثبت مناطق باز بزرگ استفاده میکنند.
میتوانید از لنزهای 50 میلیمتری برای عکاسی پرتره استفاده کنید. اما فاصله کانونی بزرگتر به شما ترکیببندیهای تنگتر و صمیمیتر میدهد.
میتوانید هر چیزی از 70 تا 120 میلیمتر را امتحان کنید. اینها همچنین لنزهای عالی برای عکاسی محصول و غذا هستند.
یک دیافراگم حداکثر سریع نیز در یک لنز پرتره یا محصول مفید است. به شما کنترل نوردهی عالی میدهد. و میتوانید عمق میدان کم و اثر بوکه نرمی را به دست آورید.
عکاسان ورزشی و حیات وحش از لنزهای سوپر تلهفوتو استفاده میکنند. آنها به شما بزرگنمایی عالی میدهند. بنابراین، اگر در جایگاه هستید یا در یک خودروی سافاری سوار هستید، میتوانید عکسهای نزدیک بگیرید!
بیشتر بدانیم : بهترین دوربین برای اینستاگرام
فیلترهای لنز
فیلترهای لنز دوربین ابزاری عالی برای اصلاح یا تقویت کار عکاسی شما هستند. آنها لوازم جانبی عملی دوربین هستند که جلوی لنز شما قرار میگیرند. و میتوانند تفاوت زیادی در نحوه کار شما ایجاد کنند.
دو نوع مختلف فیلتر شیشه وجود دارد. یکی به انتهای لنز شما پیچ میشود و دیگری جلوی لنز نصب میشود.
فیلترهایی که باید بلافاصله خریداری کنید، فیلترهای محافظ لنز یا فیلترهای UV هستند. یک فیلتر UV تأثیر چشمگیری بر تصویر شما ندارد. و هر دو این فیلترها از شیشه لنز شما محافظت میکنند.
فیلترهای دیگر نور را هنگام عبور از لنز و دوربین مسدود یا تغییر میدهند. فیلترهای مختلف نور را به روشهای مختلف تغییر میدهند.
ترکیببندی و گرفتن عکسهای شارپ
درک نوردهی مهم است. اما اگر نمیتوانید اصول اولیه ترکیببندی را درک کنید، در گرفتن عکسهای واقعاً خوب باید بسیار تلاش کنید.
من نمیگویم که باید از هر قانون ترکیببندی پیروی کنید. اما یادگیری این قوانین به شما کمک میکند تا در گرفتن عکسهای بهتر راهنمایی شوید.
قاعده یک سوم
قاعده یک سوم اغلب اولین قانون ترکیببندی است که هر عکاس مبتدی با آن مواجه میشود. و این به دلیل عالی است – ساده است و کار میکند.
مفهوم اصلی این است که قاب دوربین خود را به سه قسمت تقسیم کنید. ترکیببندی تصویر با قرار دادن اشیاء کلیدی روی این خطوط بهتر عمل میکند.
این ابزاری است که همیشه کار میکند. اما استفاده بیش از حد از آن آسان است. اگر هنوز چیز زیادی در مورد عکاسی یاد نگرفتهاید، این راه خوبی برای بهبود عکسهای شماست. به هیجانانگیزتر شدن آنها کمک میکند.
پیشنهاد مقاله : بهترین دوربین های ورزشی
وزن بصری
وزن بصری با اندازه یا وزنی که ما میشناسیم متفاوت است. این همه در مورد چیزی است که هنگام نگاه کردن به یک عکس به آن جذب میشویم.
وقتی وزن بصری را درک کنید، خواهید فهمید که مردم چگونه به عکسها نگاه میکنند. یاد خواهید گرفت که چگونه عناصر خاصی را در یک قاب قرار دهید تا توجه بیننده را به جایی که میخواهید نگاه کند، هدایت کنید.
این بیشتر یک درک است تا یک ابزار یا قانون.
مثلثها
شکلها در عکاسی ضروری هستند. مثلثها تقریباً در همه چیزهایی که به یک شکل یا دیگری میبینیم وجود دارند. فقط تشخیص و دانستن اینکه با آنها چه کار کنیم مهم است.
مثلثها ابزارهای ترکیببندی عالی هستند. آنها آسان برای ساخت و دستکاری هستند و بسیار رایج هستند. آنها راهی عالی برای ایجاد سادهترین و اساسیترین ترکیببندیهای عکاسی هستند.
آنها همچنین برای ترکیب تکنیکهای مختلف عکاسی ترکیببندی عالی هستند. اینها شامل خطوط و مسیرها برای ایجاد بخش جالبتری از یک عکس است.
میتوانید از آنها برای پایدارتر یا ناپایدارتر کردن یک عکس استفاده کنید.
خطوط چشم
اگر از افراد عکس میگیرید، در حال گرفتن عکسهایی با خطوط چشم هستید. درک اینکه چگونه خطوط چشم بر نحوه مشاهده یک عکس تأثیر میگذارد مهم است.
خطوط چشم جهتی است که چشمهای سوژه شما به آن اشاره میکنند. فضای منفی جلوی صورت سوژه “فضای پیشرو” نامیده میشود.
اینها میتوانند توجه ما را روی قسمت خاصی از عکس متمرکز کنند. آنها همچنین تنش و عناصر عکاسی دیگری را تولید میکنند.
آنها خطوط فیزیکی نیستند. اما میتوان از آنها به عنوان خط برای جلب توجه به قسمتهای خاصی از عکس استفاده کرد. یا حتی میتوانند حس رمز و راز یا کنجکاوی در مورد آنچه در قاب نیست ایجاد کنند.
تعادل
تعادل در یک عکس بر احساس ما هنگام نگاه کردن به آن تأثیر میگذارد. یک عکس نامتعادل میتواند احساس ناراحتی به ما بدهد. یک عکس متعادل باعث میشود احساس آرامش بیشتری داشته باشیم.
چه تصمیم بگیرید عکس را متعادل یا نامتعادل کنید مهم نیست. اما بهتر است بدانید چرا یکی را انتخاب کردهاید.
هر دو به روشهای مختلف بر عکسهای شما تأثیر میگذارند. باز هم، این یکی از آن موقعیتهایی است که هر چه بیشتر بدانید، تولید اثر مورد نظر آسانتر خواهد بود.