با‌توجه به نوسانات قیمت لطفا پیش از ثبت سفارش تماس بگیرید.

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

دوربین Sony Alpha 1 II جدیدترین دوربین بدون آینه فول‌فریم پرچم‌دار این شرکت است. این دوربین از همان سنسور ۵۰.۱ مگاپیکسلی CMOS لایه‌ای مدل قبلی بهره می‌برد، اما اکنون با واحد پردازش هوش مصنوعی (AI) مجهز شده است. این واحد پردازش هوش مصنوعی به سیستم فوکوس خودکار دوربین امکان می‌دهد تا هفت نوع مختلف سوژه را شناسایی کرده و به‌طور خودکار بر اساس صحنه، یکی را انتخاب کند.

مشخصات کلیدی

• سنسور CMOS لایه‌ای ۵۰.۱ مگاپیکسلی
• تثبیت‌کننده داخلی تصویر با کارایی تا ۸.۵ استاپ
• فوکوس خودکار بهبود یافته با قابلیت شناسایی سوژه و انتخاب خودکار
• عکاسی پیاپی تا ۳۰ فریم بر ثانیه با ردیابی کامل فوکوس
• حالت پیش‌ضبط از ۰.۰۳ تا ۱ ثانیه
• صفحه‌نمایش پشتی کاملاً متحرک روی پایه قابل‌چرخش
• فیلم‌برداری 8K با ۳۰ فریم بر ثانیه، نمونه‌برداری از 8.6K / فیلم‌برداری 4K با ۱۲۰ فریم بر ثانیه
• منظره‌یاب الکترونیکی با رزولوشن ۹.۴۴ میلیون نقطه و نرخ تازه‌سازی ۲۴۰ هرتز – نمایش کامل رزولوشن تا ۱۲۰ هرتز
دوربین Sony Alpha 1 II با قیمت ۶,۴۹۹.۹۹ دلار (مشابه مدل قبلی) به بازار عرضه خواهد شد و از اواسط دسامبر در دسترس خواهد بود.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

چه چیزهایی جدید است

با وجود استفاده از همان حسگر مدل قبلی، سونی ادعا می‌کند که دوربین a1 II در محدوده‌های ISO متوسط تا بالا به دلیل بهبود موتور پردازش تصویر، کیفیت تصویر بهتری ارائه می‌دهد. احتمالاً این بهبودها تنها در تصاویر JPEG مشاهده خواهند شد.

پیشنهاد مقاله : انواع لنزهای دوربین سونی را بشناسید

بهبود در فوکوس خودکار

دوربین Sony a1 II با بهره‌گیری از پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی، قابلیت تشخیص سوژه‌های متنوعی را در حالت‌های عکاسی و فیلم‌برداری دارد. این سوژه‌ها شامل انسان‌ها، حیوانات، پرندگان، حشرات، خودروها، قطارها و هواپیماها می‌شوند. همچنین، سیستم فوکوس خودکار می‌تواند بخش‌های خاصی از سوژه‌ها، مانند کلاه ایمنی راننده، را هدف‌گیری کند.
سونی ادعا می‌کند که در دوربین a1 II، تشخیص چشم انسان و حیوان حدود ۳۰٪ و تشخیص چشم پرندگان حدود ۵۰٪ بهبود یافته است. علاوه بر این، حالت‌های تشخیص حیوانات و پرندگان با یکدیگر ترکیب شده‌اند، به‌طوری‌که دیگر نیازی به تغییر بین حالت‌های تشخیص سوژه هنگام عکاسی از حیوانات یا پرندگان نخواهید داشت.
دوربین Sony a1 II اولین دوربین سری آلفا است که دارای حالت تشخیص خودکار سوژه می‌باشد. در این حالت، دوربین به‌طور خودکار نوع سوژه را تشخیص داده و بر روی آن فوکوس می‌کند. اگرچه این ویژگی ممکن است کمی کندتر از انتخاب دستی حالت‌های تشخیص سوژه باشد، اما در مواقعی که نیاز به تغییر سریع بین انواع مختلف سوژه‌ها دارید، بسیار مفید است.

در دوربین Sony a1 II، می‌توانید با محدود کردن انواع سوژه‌هایی که حالت تشخیص خودکار بین آن‌ها انتخاب می‌کند، سرعت سیستم را افزایش دهید. به‌عنوان مثال، اگر قصد عکاسی از حشرات یا وسایل نقلیه را ندارید، می‌توانید تنظیمات را به‌گونه‌ای انجام دهید که دوربین فقط به دنبال انسان‌ها، حیوانات و پرندگان باشد.
علاوه بر این، سونی گزینه‌های جدیدی برای ناحیه فوکوس نقطه‌ای اضافه کرده است که شامل اندازه‌های بسیار کوچک و بسیار بزرگ می‌شود. این ویژگی به عکاسان امکان می‌دهد تا کنترل دقیق‌تری بر ناحیه فوکوس داشته باشند و با توجه به نیازهای خاص خود، اندازه مناسب را انتخاب کنند.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

Pre-Capture
یکی از ویژگی‌هایی که از زمان عرضه دوربین a1 رایج شده، قابلیت پیش‌ضبط (Pre-Capture) است. این ویژگی به دوربین امکان می‌دهد لحظاتی را که پیش از فشردن دکمه شاتر رخ می‌دهند ذخیره کند، تا بتوانید لحظات کلیدی را فراتر از توان پیش‌بینی خود ثبت کنید. دوربین a1 II این ویژگی را اضافه کرده و قادر است تا ۳۰ فریم از لحظات پیش از فشردن دکمه شاتر ضبط کند. با این حال، اگر بخواهید از نرخ فریم بالای ۲۰ استفاده کنید، مجبور خواهید بود فایل‌های خام فشرده با افت کیفیت (Lossy Compressed) را به جای فایل‌های خام فشرده بدون افت کیفیت (Lossless Compressed) به کار بگیرید.
وقتی این قابلیت فعال باشد، پیش‌ضبط با نیم‌فشردن دکمه شاتر، فشار دادن دکمه فوکوس خودکار (AF) یا هر دو، بسته به تنظیمات شما، فعال می‌شود.
همچنین می‌توانید بازه زمانی پیش‌ضبط را از حداقل ۰.۰۳ ثانیه تا حداکثر یک ثانیه، با چندین گزینه میانی تنظیم کنید.

لرزش‌گیری بهتر
سیستم لرزش‌گیر داخلی دوربین a1 II اکنون بر اساس استاندارد جدید CIPA تا ۸.۵ استاپ در مرکز کادر و ۷ استاپ در حاشیه‌ها عمل می‌کند، که نسبت به عملکرد ۵.۵ استاپی دوربین a1 بهبود قابل توجهی یافته است.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بهبودهای منظره‌یاب

منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) دوربین Sony a1 II از نظر سخت‌افزاری مشابه مدل قبلی است و همان رزولوشن و نرخ تازه‌سازی ۲۴۰ فریم بر ثانیه را ارائه می‌دهد. با این حال، سونی اعلام کرده است که اکنون می‌توانید در حالت ۱۲۰ فریم بر ثانیه با تنظیم کیفیت نمایشگر بر روی «بالا» کار کنید. با این وجود، اگر نرخ تازه‌سازی را به ۲۴۰ فریم بر ثانیه افزایش دهید، کاهش رزولوشن را تجربه خواهید کرد.
همچنین اکنون یک چشمی منظره‌یاب «عمیق» به همراه چشمی استاندارد در جعبه دوربین ارائه شده است.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

ویدیو

در دوربین Sony a1 II، می‌توانید با محدود کردن انواع سوژه‌هایی که حالت تشخیص خودکار بین آن‌ها انتخاب می‌کند، سرعت سیستم را افزایش دهید. به‌عنوان مثال، اگر قصد عکاسی از حشرات یا وسایل نقلیه را ندارید، می‌توانید تنظیمات را به‌گونه‌ای انجام دهید که دوربین فقط به دنبال انسان‌ها، حیوانات و پرندگان باشد.
علاوه بر این، سونی گزینه‌های جدیدی برای ناحیه فوکوس نقطه‌ای اضافه کرده است که شامل اندازه‌های بسیار کوچک و بسیار بزرگ می‌شود. این ویژگی به عکاسان امکان می‌دهد تا کنترل دقیق‌تری بر ناحیه فوکوس داشته باشند و با توجه به نیازهای خاص خود، اندازه مناسب را انتخاب کنند.

Pre-Capture
یکی از ویژگی‌هایی که از زمان عرضه دوربین a1 رایج شده، قابلیت پیش‌ضبط (Pre-Capture) است. این ویژگی به دوربین امکان می‌دهد لحظاتی را که پیش از فشردن دکمه شاتر رخ می‌دهند ذخیره کند، تا بتوانید لحظات کلیدی را فراتر از توان پیش‌بینی خود ثبت کنید. دوربین a1 II این ویژگی را اضافه کرده و قادر است تا ۳۰ فریم از لحظات پیش از فشردن دکمه شاتر ضبط کند. با این حال، اگر بخواهید از نرخ فریم بالای ۲۰ استفاده کنید، مجبور خواهید بود فایل‌های خام فشرده با افت کیفیت (Lossy Compressed) را به جای فایل‌های خام فشرده بدون افت کیفیت (Lossless Compressed) به کار بگیرید.
وقتی این قابلیت فعال باشد، پیش‌ضبط با نیم‌فشردن دکمه شاتر، فشار دادن دکمه فوکوس خودکار (AF) یا هر دو، بسته به تنظیمات شما، فعال می‌شود.
همچنین می‌توانید بازه زمانی پیش‌ضبط را از حداقل ۰.۰۳ ثانیه تا حداکثر یک ثانیه، با چندین گزینه میانی تنظیم کنید.

لرزش‌گیری بهتر
سیستم لرزش‌گیر داخلی دوربین a1 II اکنون بر اساس استاندارد جدید CIPA تا ۸.۵ استاپ در مرکز کادر و ۷ استاپ در حاشیه‌ها عمل می‌کند، که نسبت به عملکرد ۵.۵ استاپی دوربین a1 بهبود قابل توجهی یافته است.

بیشتر بخوانیم : سونی در سال ۲۰۲۴: مسیر پایدار و موفق سونی به‌عنوان پیشگام دوربین‌های بدون آینه

بهبودهای منظره‌یاب

دوربین a1 II بیشتر مشخصات ویدیویی مدل اصلی را حفظ کرده است. این شامل ضبط ویدیوهای 8K با نرخ حداکثر ۳۰ فریم بر ثانیه، ضبط ویدیوهای 4K به‌صورت تمام عرض تا حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه و ضبط تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه با برش ۱.۱۳ برابری می‌شود. با این حال، ویدیوهای 4K از ویدیوهای 8K مشتق نشده‌اند، بنابراین از مزیت جزئیات بالای نمونه‌برداری ۲ برابری بهره‌مند نخواهید شد.
دوربین a1 II چندین بهبود کاربردی را اضافه کرده است که احتمالاً مهم‌ترین آن‌ها پشتیبانی از استفاده از تمامی حالت‌های ردیابی سوژه هنگام فیلم‌برداری است. همچنین، اکنون می‌توانید تا ۱۶ LUT سفارشی را وارد کنید تا پیش‌نمایشی از ظاهر فیلم‌های Log خود پس از رنگ‌پردازی مشاهده کنید. علاوه بر این، می‌توانید این LUTها را همراه فایل‌هایتان ذخیره کنید تا افرادی که فیلم‌های شما را ویرایش می‌کنند بتوانند ظاهر مدنظر شما را بازسازی کنند.
همان‌طور که در دیگر دوربین‌های سنسور بزرگ اخیر سونی دیده‌ایم، دوربین a1 II تنها از پروفایل S-Log3 پشتیبانی می‌کند که دامنه دینامیکی بسیار وسیعی را ثبت می‌کند و دیگر گزینه S-Log2 با دامنه محدودتر در دسترس نیست. همچنین، a1 II پروفایل جذاب و انعطاف‌پذیر S-Cinetone را ارائه می‌دهد که برای افرادی که تمایلی به رنگ‌پردازی پس از تولید ندارند، گزینه مناسبی است.
دوربین Sony a1 II دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای است که تجربه فیلم‌برداری را بهبود می‌بخشد. یکی از این ویژگی‌ها، Auto Framing است که پیش‌تر در برخی از دوربین‌های ولاگینگ سونی معرفی شده بود. این قابلیت با تشخیص سوژه، کادر را به‌طور خودکار برش داده و حرکت می‌دهد تا به نظر برسد شخصی در حال دنبال کردن سوژه با دوربین است.
علاوه بر این، حالت Dynamic Active برای تثبیت تصویر معرفی شده است که سونی ادعا می‌کند تا ۲۰٪ تثبیت بیشتری نسبت به حالت استاندارد Active ارائه می‌دهد. این بهبود به‌ویژه در هنگام فیلم‌برداری دستی مفید است.
همچنین، حالت Framing Stabilizer طراحی شده است تا در هنگام فیلم‌برداری دستی، ترکیب‌بندی کادر را تا حد امکان ثابت نگه دارد و از تغییرات ناخواسته جلوگیری کند.
این ویژگی‌ها با استفاده از پردازنده هوش مصنوعی داخلی دوربین امکان‌پذیر شده‌اند که به بهبود تشخیص سوژه و تثبیت تصویر کمک می‌کند.

کاهش نویز کامپوزیت 

سونی قابلیت «عکاسی کاهش نویز» را به دوربین Alpha 1 (a1) اضافه کرده است. در این حالت، دوربین بین ۴ تا ۳۲ تصویر RAW را به‌صورت پی‌درپی ثبت می‌کند. سپس با استفاده از نرم‌افزار Imaging Edge Desktop، این تصاویر ترکیب شده و تصویری با نویز کمتر ایجاد می‌شود. این ویژگی برای عکاسی پرتره در نور کم طراحی شده است.
این حالت را می‌توان به‌سادگی به‌عنوان یک حالت چندشات بدون حرکت جابجایی پیکسل درک کرد. به‌جای تلاش برای افزایش وضوح، این حالت چندین تصویر را هم‌تراز و ترکیب می‌کند تا نسبت سیگنال به نویز (یعنی کیفیت تونال) را در هر موقعیت پیکسلی بهبود بخشد. همانند حالت جابجایی پیکسل، این ویژگی در شرایطی که حرکت بسیار کمی در صحنه وجود دارد یا هیچ حرکتی نیست، بهترین عملکرد را خواهد داشت.
دوربین Alpha 1 II همچنین ویژگی فوکوس براکتینگ را ارائه می‌دهد که در مدل اصلی a1 وجود نداشت.

مقایسه

دوربین Sony Alpha 1 II (a1 II) در رقابت مستقیم با Nikon Z9 قرار دارد؛ هر دو مدل حرفه‌ای با سرعت و وضوح بالا هستند. در حالی که Canon EOS R1 با وضوح کمتر بیشتر رقیب Sony a9 III محسوب می‌شود، اما این مدل‌ها برای عکاسی حرفه‌ای در شرایط بسیار سخت طراحی شده‌اند و هدف اصلی سونی نیز همین بازار است.
با توجه به اینکه نیکون و کانن ویژگی‌های Z9 و R1 را به‌ترتیب در مدل‌های Z8 و EOS R5 II گنجانده‌اند، مقایسه این مدل‌ها با a1 II نیز منطقی به‌نظر می‌رسد. سونی در مدل‌های حرفه‌ای خود از طراحی با دو گریپ و باتری بزرگ‌تر استفاده نمی‌کند، که این موضوع مقایسه را جذاب‌تر می‌کند، هرچند که این دوربین‌ها در کلاس متفاوتی قرار دارند.
دوربین Alpha 1 II (a1 II) یکی از سریع‌ترین نرخ‌های عکاسی در میان رقبا را دارد و سرعت خواندن سنسور آن سریع‌تر از حدود ۱/۱۶۰ ثانیه‌ای است که EOS R5 II ارائه می‌دهد. علاوه بر این، a1 II دارای اتصال اترنت داخلی است، قابلیتی که در Canon وجود ندارد. همچنین برخلاف EOS R5 II و Nikon Z8، این دوربین دارای اسلات‌های کارت مشابه است، که به عکاسان حرفه‌ای امکان می‌دهد تنها از یک نوع رسانه استفاده کنند و نگرانی درباره تفاوت عملکرد بین اسلات‌ها نداشته باشند.
این دوربین در مقایسه با Nikon Z9 هماهنگ‌تر است. هرچند که Z9 دارای منظره‌یاب با وضوح کمتر است، اما مسیر خواندن با تأخیر کم از سنسور به منظره‌یاب، آن را پاسخ‌گوتر کرده است. Nikon Z9 می‌تواند در حالت RAW تا ۲۰ فریم در ثانیه عکاسی کند و برای رسیدن به سرعت ۳۰ فریم در ثانیه باید به حالت ۱۲ بیت و فقط JPEG کاهش یابد.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بدنه و ارگونومی

با توجه به اینکه مخاطبان a1 حرفه‌ای‌هایی هستند که روزانه از آن استفاده می‌کنند، جای تعجب نیست که Sony در تغییرات بدنه منیزیومی و کنترل‌های آن محافظه‌کارانه عمل کرده است – تغییرات a1 II عمدتاً مشابه a9 III است، با عمیق‌تر شدن دستگیره و زاویه‌دار شدن دکمه شاتر به سمت انگشت شما.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

دکمه‌ها و دیال‌ها عمدتاً در همان مکان‌های قبلی قرار دارند، اگرچه نشانه‌گذاری‌های جبران نوردهی از دیال قفل‌شونده بالای بدنه حذف شده است. حالت‌های عکاسی، ویدئو و S&Q نیز به یک زیردیال منتقل شده‌اند و دیگر روی دیال انتخاب حالت قرار ندارند. همچنین، دیال انتخاب حالت درایو اکنون یک تنظیم غیرفعال دارد که به شما اجازه می‌دهد حالت درایو دوربین را کاملاً از طریق منوها کنترل کنید.
دوربین a1 II همچنین یک دکمه قابل‌برنامه‌ریزی اضافی در قسمت جلویی و در کنار دستگیره دارد. به‌صورت پیش‌فرض، این دکمه به‌عنوان دکمه «افزایش سرعت» عمل می‌کند و هنگام فشردن آن، نرخ عکاسی شما را افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال، می‌توانید با سرعت ۱۵ فریم بر ثانیه عکاسی کنید و با فشار دادن این دکمه، برای چند ثانیه با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه عکس‌برداری کنید، زمانی که اکشن سرعت می‌گیرد یا می‌خواهید لحظه‌ای خاص را به‌طور قطع ثبت کنید. این قابلیت می‌تواند به دکمه دیگری منتقل شود و نرخ فریم افزایش‌یافته نیز متناسب با موضوع شما تنظیم شود.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بزرگ‌ترین تغییر فیزیکی در صفحه‌نمایش است. این صفحه‌نمایش کمی بزرگ‌تر و دارای وضوح بالاتری نسبت به a1 است و علاوه بر قابلیت چرخش کامل، اکنون امکان کج شدن نیز دارد. این طراحی را پیش‌تر در a7RV دیده بودیم، طراحی‌ای که باید هم عکاسان و هم فیلم‌برداران را راضی کند. همچنین، این صفحه‌نمایش از سیستم منوی کمی به‌روزتر a7RV بهره می‌برد و دارای تب تنظیمات تعاملی است.
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، منظره‌یاب عمدتاً مشابه قبل است و بزرگنمایی ۰.۹ برابری و ۹.۴۴ میلیون نقطه را ارائه می‌دهد که وضوحی برابر با ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل دارد. حالت ۱۲۰ فریم بر ثانیه آن اکنون لذت‌بخش‌تر شده است، زیرا دیگر افت قابل‌توجهی در وضوح تصویر ندارد.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

پورت‌ها

ورودی‌ها و خروجی‌های a1 II تا حد زیادی مشابه مدل قبلی باقی مانده‌اند، اگرچه محل قرارگیری پورت‌ها کمی تغییر کرده است. این دوربین همچنان دارای جک هدفون و میکروفون، یک پورت USB-C با سرعت ۳.۲ Gen 2 معادل ۱۰ گیگابیت بر ثانیه، یک پورت HDMI با اندازه کامل، پورت لوازم جانبی micro USB اختصاصی Sony با نام ‘Multi’ و یک پورت هماهنگ‌کننده فلاش است.
این دوربین همچنین دارای وای‌فای دو‌باندی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز با فناوری 2×2 MIMO و یک پورت اترنت ارتقایافته است که به جای سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه در a1، اکنون با سرعت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه کار می‌کند. این ویژگی انتقال ویدئوهای بزرگ و مجموعه‌های عکس را در فواصل طولانی سریع‌تر می‌کند – پیدا کردن کابل USB-C با سرعت بالا که بیشتر از چند متر طول داشته باشد، دشوار است – و نشانه دیگری از پشتیبانی این دوربین از جریان‌های کاری حرفه‌ای است. پورت اترنت اکنون دارای قابلیت Wake on LAN نیز هست که می‌توان از آن برای روشن کردن a1 II به‌صورت از راه دور از طریق ابزار Remote Camera Tool استفاده کرد.

در طرف دیگر، دوربین a1 II مجهز به یک جفت شکاف کارت حافظه ترکیبی CFexpress Type A / UHS-II SD است که در بسیاری از دوربین‌های Sony دیده می‌شود.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

باتری

دوربین a1 II از باتری‌های NP-FZ100 ساخت Sony استفاده می‌کند و در جعبه آن یک شارژر دو‌گانه باتری قرار دارد که طبق گفته Sony، می‌تواند دو باتری را به‌صورت هم‌زمان در حدود ۱۵۵ دقیقه شارژ کند.
این دوربین برای ۴۲۰ عکس به ازای هر بار شارژ هنگام استفاده از صفحه‌نمایش پشتی رتبه‌بندی شده است. همان‌طور که همیشه، ارقام CIPA معمولاً به‌طور قابل‌توجهی تعداد واقعی عکس‌هایی که بیشتر افراد می‌توانند بگیرند را کمتر نشان می‌دهند، و این اختلاف هنگام عکاسی پیاپی به‌طور قابل‌توجهی بیشتر می‌شود. با این حال، اگرچه انتظار داریم دوربینی که برای ۴۲۰ عکس در هر بار شارژ رتبه‌بندی شده است، در عمل بتواند چندین برابر این تعداد را ثبت کند، اما این عدد معمولاً شاخص خوبی برای مقایسه عمر باتری آن با دوربین‌های دیگر است. (به این معنا که اگر این عدد ۵۰٪ کمتر از یک دوربین دیگر باشد، احتمالاً حدود ۵۰٪ عکس کمتری به ازای هر بار شارژ ثبت خواهد کرد)

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

برداشت‌های اولیه

وقتی مدل اصلی a1 نزدیک به چهار سال پیش عرضه شد، ترکیبی بی‌سابقه از وضوح بالا و سرعت را ارائه داد. با وجود سنسور ۵۰ مگاپیکسلی، طراحی Stacked CMOS با رم داخلی آن امکان ثبت تصاویر با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را با سرعت خوانش حدود ۴ میلی‌ثانیه فراهم می‌کرد (به‌اندازه‌ای سریع که امکان همگام‌سازی فلاش تا سرعت ۱/۲۰۰ ثانیه را می‌داد). این سرعت خوانش تقریباً چهار برابر سریع‌تر از دوربین Canon EOS R5 با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه بود که پیش‌تر نزدیک‌ترین گزینه برای ارائه سرعت بالا و وضوح بالا محسوب می‌شد.
با این حال، در این مدت، هم Canon و هم Nikon دوربین‌هایی با وضوح بالا و سرعت بالا تولید کرده‌اند که قیمتی نزدیک‌تر به دسترس مصرف‌کننده دارند و همین موضوع باعث شده است که پرچمدار حرفه‌ای Sony گران‌قیمت به نظر برسد، نه بی‌نظیر. اما این موضوع و طراحی تک‌دسته Sony نباید شما را فریب دهد: a1 II برای رقابت مستقیم با Z9 و R1 طراحی شده است، نه Z8 و R5 II. اما این نشان می‌دهد که پیشرفت‌ها با چه سرعتی اتفاق می‌افتند، چرا که این مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌توانند بسیاری از مشخصات اصلی a1 اولیه را برابری کنند و تشخیص سوژه پیشرفته‌تری نیز ارائه دهند.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

دوربین a1 II تا حدی این تعادل را بازسازی می‌کند و قابلیت‌های پردازشی مشابه مدل حرفه‌ای دیگر Sony یعنی a9 III را با سنسور Stacked CMOS با وضوح ۵۰ مگاپیکسل ترکیب می‌کند. این شامل حالت‌های تشخیص سوژه در فوکوس خودکار (AF) است که برای اولین بار گزینه ‘Auto’ را ارائه می‌دهد، گزینه‌ای که به شما اجازه می‌دهد محدوده سوژه‌هایی را که دوربین دنبال می‌کند کاهش دهید تا به تعادل بهینه‌ای بین سرعت و راحتی در عکاسی خود برسید. تاکنون از عملکرد فوکوس خودکار این دوربین بسیار تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم.
a1 II همچنین قابلیت پیش‌ضبط را به دست آورده است، قابلیتی که به طور فزاینده‌ای در دوربین‌های متمرکز بر اکشن رایج شده است. با این حال، در بخش ویدئو همچنان به 8K/30 محدود می‌شود و گزینه‌ای برای 4K مشتق‌شده از این ضبط 8K ندارد، که در این زمینه پشت سر R5 II و Z8 قرار می‌گیرد.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

جالب است که a1 II همچنان برای عکاسی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه باید به فرمت Raw فشرده‌شده با افت کیفیت Sony که مخرب محسوب می‌شود، کاهش یابد: این دوربین تنها می‌تواند در سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه از فرمت Raw فشرده‌شده بدون افت کیفیت استفاده کند. این تفاوت تنها در لبه‌های با کنتراست بالا و پس از ویرایش‌های شدید آشکار می‌شود، بنابراین به احتمال زیاد برای عکاسی اکشن مشکل بزرگی ایجاد نمی‌کند، اما شگفت‌آور است که این مسئله با قدرت پردازشی بالاتر Mark II برطرف نشده است.
به‌طور خاص، a1 II مجموعه‌ای از ویژگی‌های a1 و a9 III را ارائه می‌دهد که به طور خاص برای حرفه‌ای‌هایی طراحی شده‌اند که نیاز به تحویل سریع تصاویر دارند و این ویژگی‌ها در رقبای ارزان‌تر وجود ندارند. این ویژگی‌ها شامل گزینه‌های متنوع انتقال فایل است، از جمله SFTP و چندین روش برای علامت‌گذاری فایل‌هایی که باید منتقل شوند. همچنین انتظار می‌رود a1 II قابلیت رمزگذاری متادیتای تأیید اصالت C2PA را به فایل‌های خود اضافه کند.

 

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

بررسی اولیه دوربین دیجیتال عکاسی Sony a1 II

جای تعجب نیست که تأثیر تجمعی این قابلیت‌های مرتبط با جریان کاری که برای حرفه‌ای‌هایی در محیط‌های با شدت کاری بالا طراحی شده‌اند، تلاش می‌کند تا این دوربین را متمایز کند. اما اگر شما جزو این دسته افراد نیستید (که اکثر ما نیستیم)، a1 II تقریباً به طور قطع ارزش هزینه بسیار بیشتر نسبت به مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر را نخواهد داشت.
اما چگونه می‌توان این جزئیات کوچک، مانند یک پورت اترنت، آن منظره‌یاب بزرگ با وضوح بالا و جزئیاتی مانند شکاف‌های کارت حافظه هماهنگ را توجیهی برای ۵۰٪ هزینه بیشتر نسبت به دوربین‌های میان‌رده/حرفه‌ای مانند Z8 و EOS R5 II دانست؟ در نهایت، ممکن است این صرفاً یک «مالیات حرفه‌ای» باشد: همان ۶ هزار دلاری که قیمت یک دوربین حرفه‌ای است. این مبلغی است که بازار نشان داده قادر به پذیرش آن است و احتمالاً همان مقداری است که شرکت‌ها (از جمله شرکت‌های تک‌عکاس) در بودجه خود لحاظ کرده‌اند.
اگر تردیدی در ذهن شما وجود دارد که آیا a1 II ارزش ۲ هزار دلار اضافه نسبت به Z8 یا EOS R5 II را دارد، پس شما مخاطب هدف آن نیستید و تقریباً قطعاً این هزینه برای شما منطقی نخواهد بود. اما اگر یک عکاس حرفه‌ای با تجهیزات Sony هستید، a1 II مهارت‌های مدل قبلی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. با این حال، با وجود رقابت به‌طور چشمگیری بهبود‌یافته و با انتقال فناوری Z9 و R1 به Z8 و R5 II، دیگر مانند مدل پیشین خود یک تغییر‌دهنده بازی نیست. ما در ادامه استفاده از این دوربین فرصت خواهیم داشت که این ارزیابی را آزمایش کنیم.

پست های اخیر

سبد خرید