لنز دوربین کانن مدل Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM Lens
لنز دوربین کانن RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM نسخهی کوچکتر، سبکتر و ارزان قیمتتر کانن RF 24-105mm f/4 L IS USM است که به عنوان لنز کیت به همراه کانن EOS R به بازار عرضه میشد.
نسخهی L این لنز جایگاه خیلی بهتری نسبت به یک لنز کیت داشت و بدون شک یک لنز همه منظورهی با کیفیت محسوب میشود و در واقع یکی از بهترین لنزهای سری RF کانن بود. بنابراین اکنون سوال اینجاست که عملکرد این لنز جدید که از سری L لنزهای کانن هم نیست چگونه است و چرا؟ و البته یک سوال بزرگتر که ممکن است در ذهن همهی ما نقش بسته باشد این است که چرا کانن به سراغ دیافراگم f/7.1 رفته است و این دیافراگم چه تاثیری روی عملکرد لنز داشته است؟
مشخصات کلی:
- مانت: کانن RF
- فول فریم: بله
- اتوفوکوس: دارد
- ساخت لنز: 11 عنصر در 13 گروه
- تیغههای دیافراگم: 7 عدد
- بستهترین دیافراگم: f/22
- حداقل فاصله فوکوس: 20 سانتیمتر در حالت واید، 34 سانتیمتر در حالت تله (13 سانتیمتر واید در حالت فوکوس دستی)
- ماکزیمم ضریب بزرگنمایی:21 واید (فوکوس دستی: 0.39)/0.40 تله (فوکوس دستی: 0.5)
- قطر فیلتر: 67 میلیمتر
- ابعاد: 76.6 * 88.8 میلیمتر
- وزن: 395 گرم
به عنوان جایگزینی برای لنزهای RF 24-105mm f/4L فعلی، قابلیتهای کلیدی این لنز، تفاوتهایی است که با برادر بزرگتر خود دارد. اول و مهمتر از هر چیز ابعاد و وزن آن است. با ابعاد 76.6 * 88.8 میلیمتر و وزن 395 گرم، این لنز خیلی کوچکتر و سبک از نسخهی سری L خودش است که ابعادی برابر با 83.5 * 107.3 میلیمتر و وزنی برابر با 700 گرم دارد.
همچنین به جای موتور USM در این لنز از موتور STM استفاده شده است. سیستم STM که قیمت کمتری هم دارد عملکرد تقریبا بی صدایی دارد ولی سرعت فوکوس آن کمتر است. در مقابل سیستم USM سرعت بیشتری دارد اما عملکرد آن پر سر و صداتر است. بنابراین در صورتی که به فیلمبرداری علاقه دارید، این لنز جدیدتر گزینه خیلی بهتری برای شما خواهد بود.
مشاهده همه لنزهای کانن
فاصله فوکوس این لنز خیلی کمتر است و میتوانید در فاصله کانونی 24 میلیمتر از فاصله 0.2 متری یا در صورت استفاده از فوکوس دستی از فاصله 0.13 متری نیز عکاسی کنید. در فاصله کانونی 105 میلیمتر هم فاصله فوکوس به 0.34 متر افزایش خواهد یافت. این در حالی است که حداقل فاصله فوکوس لنز سری L برابر با 0.45 متر بود.
مثل برادر بزرگتر خودش، این لنز نیز از یک لرزشگیر اپتیکال با توانایی کاهش لرزش تا 5 گام بهره میبرد و مثل تمامی لنزهای RF نیز یک حلقه کنترل قابل شخصیسازی روی آن قرار دارد که میتوانید با استفاده از آن فوکوس دستی را کنترل کنید. این لنز برخلاف لنزهای سری L از حلقه کنترل بی صدا یا Clickless استفاده میکند و به همین خاطر برای کارهای ویدیویی عملکرد خیلی بهتری دارد.
کیفیت ساخت و ارگونومی
احتمالا اولین چیزی که در مورد این لنز توجه شما را جلب کرده است فرم فاکتور و ظاهر کلی آن است. در مقایسه با لنز f/4L این لنز خیلی زیباتر است اما به دلیل وزن کمی که دارد احساس مقاومت و استحکام را به شما منتقل نخواهد کرد. البته در مقایسه با برادر بزرگتر خودش، این لنز اصلا ضدنفوذ نیست.
به دلیل اینکه نسخه اولیه این لنز یعنی f/4L برای دوربین کانن EOS R طراحی و ساخته شده بود روی EOS RP که کوچکتر بود خیلی نامتعادل به نظر میرسید. اما به نظر میرسد که f/4-7.1 برای نصب روی EOS RP طراحی شده است و لازم به ذکر است که این دو در کنار هم یک جفت ایدهآل هستند و یک ترکیب کوچک و سبک را در اختیار شما قرار خواهند داد.
استفاده از حلقهی زوم این لنز به اندازهی حلقهی زوم موجود روی f/4L ساده و راحت نیست اما توانسته است تعادل کافی را بین نرمی و سفتی برقرار کند. متاسفانه هیچ مکانیسم قفلی برای جلوگیری از باز شدن تلسکوپی لنز داخل کیف شما وجود ندارد اما در زمان تست ما به هیچ عنوان با چنین مشکلی روبرو نشدیم.
در حالی که f/4L سه حلقه برای کنترل فوکوس دستی، زوم و کنترل داشت، f/4-7.1 فقط دو حلقه دارد. این بدین معنی است که حلقهی کنترل دو وظیفه دارد و باید ورودی قابل شخصیسازی (دیافراگم، سرعت شاتر، ایزو، وایت بالانس یا جبران نوردهی) را کنترل کند و در عین حال مسئول کنترل فوکسو دستی هم میباشد. این عملکرد با فشار دادن کلید FOCUS/CONTROL روی بدنهی لنز قابل تغییر است. فوکوس دستی به راحتی قابل تغییر است اما با این وجود عملکرد دقیقی دارد.
لنز دوربین کانن مدل RF 24-105mm F4L IS USM
عملکرد لنز
ممکن است از خودتان بپرسید که کانن چرا از دیافراگم عجیب f/4-7.1 روی این لنز استفاده کرده است. خیلی از لنزهای زوم موجود در بازار از محدودهی دیافراگم استاندارد f/3.5-5.6 استفاده میکنند.
به گفتهی کانن، با وجود سیستمهای اتوفوکوس سریعتر موجود در دوربینهای سری R و عملکرد ایزو بالای قوی آنها، ماکزیمم دیافراگم f/7.1 امروزه خیلی مشکل بزرگی نیست. در واقع کانن این موضوع را قبلا با عرضهی دیافراگم غیرمعمول f/4-6.3 روی لنز فوقالعادهی کانن RF 240mm f/4-6.3 IS USM نیز امتحان کرده است.
با وجود تمامی این گفتهها، اکنون سوال اینجاست که این دیافراگمهای بستهتر چه تاثیری روی نوردهی و افکتهای خلاقانهی دیگری مثل عمق میدان دارند؟ ماکزیمم دیافراگمهای این لنز براساس فاصله کانونی به شرح زیر هستند:
- f/4 at 24-26mm
- f/4.5 at 27-36mm
- f/5 at 37-49mm
- f/5.6 at 50-62mm
- f/6.3 at 63-79mm
- f/7.1 at 80-105mm
همانطور که مشاهده میکنید، دیافراگم f/4 فقط برای محدودهی خیلی کوچکی از طول فاصله کانونی در دسترس است و در فاصله کانونی استاندارد 50 میلیمتر شما باید از دیافراگم f/5.6 استفاده کنید. قبل از رسیدن به فاصله کانونی 85 میلیمتر نیز شما به محدودهی f/7.1 خواهید رسید.
نتیجهی این موضوع این است که صرف نظر از اینکه از چه چیزی عکاسی میکنید، به یکی از این سه مورد نیاز خواهید داشت: نور محیطی کافی، نور مکمل کافی و یا علاقه به افزایش ایزو/کاهش دادن سرعت شاتر. به صورت کلی اگر از فلاش استفاده نکنید و یا از نور روز برای عکاسی بهره نبرید باید از مورد آخر یعنی افزایش ایزو/کاهش سرعت شاتر استفاده نمائید.
همانطور که کانن هم به این موضوع اشاره کرده است عملکرد ایزو بالای EOS R و RP بدین معنی است که افزایش ایزو دیگر تاثیر مخربی که قبلا داشت را ندارد. در تستهایی که انجام شد ما هیچوقت از مقدار ایزو 2000 بالاتر نرفتیم. البته ما در یک اتاق نسبتا روشن و با کمک نور ثابت عکاسی میکردیم (عکاسی پرتره در دیافراگم f/7.1). با این وجود نتایج به دست آمده نسبتا قابل قبول بودند. ما ترجیح میدادیم مقدار ایزو را روی صفر تنظیم کنید اما میزان نویز خیلی مخرب نبود و جزئیات خیلی ریز موها و مژههای سوژه نیز حفظ شده بود.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.