سونی سال موفقی را پشت سر گذاشت. با عرضه دو دوربین و پنج لنز جدید، اگرچه فعالیت سونی نسبت به سال ۲۰۲۳ کمتر بود، اما همچنان توانست جایگاه قدرتمند خود را در بازار دوربینهای بدون آینه حفظ کند.
دو دوربین جدید سونی برای دو گروه کاملاً متفاوت از عکاسان
پس از عرضه شش دوربین جدید سونی در سال ۲۰۲۳، رقابت با آن عملکرد چشمگیر دشوار بود. به همین دلیل، سونی امسال با معرفی دو دوربین جدید، یعنی Sony ZV-E10 Mark II و Sony a1 Mark II، روند آرامتری را در پیش گرفت. این دو دوربین کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند: ZV-E10 Mark II برای تولیدکنندگان محتوای تازهکار و مشتاق طراحی شده است، در حالی که a1 Mark II مخصوص عکاسان حرفهای و باتجربهای است که به دنبال بالاترین سطح عملکرد عکاسی هستند.
با معرفی دوربین ولاگ در ماه ژوئیه، Sony ZV-E10 Mark II با بهرهگیری از نقاط قوت مدل قبلی خود که در تابستان ۲۰۲۱ عرضه شده بود، بهبودهای قابل توجهی را ارائه میدهد. این بهروزرسانی شامل قابلیت فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، سنسور تصویر APS-C با رزولوشن ۲۶ مگاپیکسل و ارتقای کاربری، مانند بهبود در ضبط ویدیوهای عمودی، است.
اگرچه Sony ZV-E10 Mark II ممکن است جذابترین یا چشمگیرترین دوربین سری آلفا برای عکاسان نباشد، اما برای تولیدکنندگان محتوای ترکیبی یک گزینه عالی محسوب میشود که با قیمت منطقی ۹۹۹ دلار عرضه شده است.
این دوربین جدید سونی به احتمال زیاد بهترین گزینه برای تولیدکنندگان محتوا در بازه قیمتی خود بهشمار میآید.
در حالی که ZV-E10 Mark II دوربینی عالی است، ویژگیهای هیجانانگیزی برای عکاسان ندارد. دوربین جدید دیگر سونی در سال جاری، a1 Mark II، نهتنها امکانات زیادی برای عکاسان ارائه میدهد، بلکه در واقع بهترین دوربین همهکارهای است که در حال حاضر در بازار موجود است.
عملکرد فوقالعاده a1 Mark II با قیمت بالای ۶٬۴۹۹ دلار همراه است، اما این دوربین برای حرفهایترین عکاسان و علاقهمندان با بودجه بالا، ابزاری استثنایی و بسیار منعطف به شمار میرود.
البته a1 Mark II به اندازه Sony a9 III که اواخر سال گذشته معرفی شد، سریع یا از نظر تکنولوژیکی پیشرفته نیست؛ چرا که a9 III به دلیل تأخیر در عرضه، نتواسته بود در جوایز سال ۲۰۲۳ شرکت کند. با این حال، a1 Mark II بهترین و قدرتمندترین ابزار برای طیف وسیعی از عکاسان حرفهای به حساب میآید.
مجموعهای متنوع از لنزهای جدید سونی
در حالی که a1 Mark II دوربینی عالی است، اما لزوماً نوآوری زیادی به همراه ندارد. مدل اصلی a1 آنقدر فوقالعاده بود که فضای زیادی برای بهبود باقی نمانده بود. با این حال، لنزهای جدید سونی در سال ۲۰۲۴ بسیار جالبتر به نظر میرسند.
سونی با معرفی دو لنز زوم سریع و جمعوجور برای دوربینهای فول فریم کار خود را آغاز کرد: Sony FE 24-50mm f/2.8 G در فوریه و FE 16-25mm f/2.8 G در آوریل.
لنز Sony 24-50mm f/2.8 یک لنز زوم استاندارد جمعوجور و سریع است که برای ارائه طراحی کوچکتر و سبکتر نسبت به 24-70mm f/2.8، در انتهای بلندتر فاصله کانونی خود کمی کوتاهتر شده است. این لنز گزینهای جالب و مقرونبهصرفه برای عکاسان و فیلمبرداران است که جایگزین جمعوجورتری برای Sony 24-70mm f/2.8 GM II محسوب میشود. اگرچه این لنز از نظر اپتیکی خوب و جمعوجور است، دامنهاش محدود بوده و با قیمت ۱۱۰۰ دلار، گزینههای دیگری از برندهای سوم شخص مانند تامران و سیگما وجود دارند که فاصله کانونیهای متنوعتری ارائه میدهند و تنها کمی سنگینتر هستند.
لنز Sony 16-25mm f/2.8 G یک لنز زوم f/2.8 جدید و بسیار جالب است. این لنز برای کسانی که به دنبال یک لنز جمعوجور با دیافراگم ثابت f/2.8 و کیفیت بالا هستند، بدون اینکه هزینه زیادی صرف کنند، گزینهای ایدهآل است. البته باید در نظر داشت که دامنه زوم آن وسیع نیست. این لنز برای یک لنز زوم f/2.8 بسیار جمعوجور طراحی شده و برخلاف 24-50mm، در مورد 16-25mm f/2.8 هیچگونه سازشی وجود ندارد. این لنز بسیار تیز است، فوکوس اتوماتیک سریعی دارد و بهخوبی با یک لنز زوم استاندارد بلندتر به عنوان بخشی از یک کیت سریع f/2.8 ترکیب میشود. به طور کلی، این یک لنز عالی است که اندازه و وزن خود را نیز کم نگه داشته است.
در ادامه، تنها لنز APS-C سونی در سال ۲۰۲۴ معرفی شد: Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS II. این لنز جدید، یک لنز کیت APS-C است که برای خالقان محتوا طراحی شده و کارایی مناسبی برای این گروه از کاربران ارائه میدهد.
این لنز کوچک، سبک و بهطور معقولی چندمنظوره است، به دلیل دامنه فاصله کانونی معادل ۲۴-۷۵ میلیمتر. لنز پاور زوم تنها ۱۰۷ گرم وزن دارد و در حالت جمعشده تنها ۳۱.۳ میلیمتر طول دارد، که برای دوربینهای جمعوجوری که کاربران میخواهند آن را در یک کیف کوچک یا جیب بزرگ قرار دهند، ایدهآل است.
لنز جدید بعدی سونی، یک گزینه دیگر از سری “Mark II”، این بار هیجانانگیزتر بود. Sony FE 85mm f/1.4 GM II در اواخر ماه آگوست معرفی شد و به سرعت به عنوان لنزی فوقالعاده برای پرتره شناخته شد. این لنز بهطور استثنایی تیز، سبک و با فوکوسی سریع و دقیق است. این لنز تقریباً بینقص است و دقیقاً همان کاری را انجام میدهد که از یک لنز ۸۵ میلیمتری سریع انتظار میرود. اگر بودجه کافی داشته باشید، این لنز یکی از بهترین انتخابها است و سونی با این محصول کاملاً موفق عمل کرده است.
همچنین، سونی با آخرین لنز خود در سال ۲۰۲۴، یعنی FE 28-70mm f/2 GM، به موفقیت دیگری دست یافت. این لنز که از لنز Canon RF 28-70mm f/2 الهام گرفته شده، نسخهای جمعوجورتر، سبکتر و با شارپنس بهتر از آن را ارائه میدهد. با وجود قیمت ۲۹۰۰ دلار، این لنز ارزش خود را نشان میدهد، چراکه عملاً ترکیبی از چندین لنز پرایم f/2 را در یک لنز زوم چندمنظوره فراهم کرده است.
Sony FE 28-70mm f/2 GM Master در واقع مجموعهای از لنزهای پرایم فوقالعاده را در قالب یک لنز زوم ارائه میدهد که برای عکاسان حرفهای گزینهای ایدهآل محسوب میشود.
ارزیابی سونی در سال ۲۰۲۴
سونی در سال ۲۰۲۴ موفقیتهای چشمگیری به دست آورد. دوربین Sony a9 III (که در اواخر سال ۲۰۲۳ معرفی شد) عنوان بهترین دوربین سال را به خود اختصاص داد. لنز 85mm f/1.4 GM II به عنوان بهترین لنز پرایم سال انتخاب شد و لنز 28-70mm f/2 GM جایزه بهترین لنز زوم سال را از آن خود کرد. این دستاوردها نشاندهنده عملکرد برجسته سونی و شایسته تحسین است.
البته برخی محصولات سونی در این سال کمی کمانگیزهتر ظاهر شدند، مانند لنز 24-50mm f/2.8 G و لنز زوم کیت جدید APS-C که اندکی میانگین امتیاز کلی را کاهش دادند. با این وجود، عملکرد کلی سونی در سال ۲۰۲۴ بسیار درخشان بود و طرفداران این برند میتوانند امیدوار به سالهای موفقیتآمیز دیگری در ۲۰۲۵ باشند.